PLAN PROMOCJI TURYSTYCZNEJ I ROZWOJU PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH
Plan promocji turystycznej i rozwoju produktów turystycznych na rok 2004 strony polskiej Euroregionu przedstawiony i zaakceptowany został na spotkaniu przedstawicieli samorządów członkowskich SRiWR 'Olza', które odbyło się 23 stycznia w siedzibie Stowarzyszenia.
Jednym z podstawowych zadań realizowanych przez 'Olzę' – jak czytamy w statucie - jest 'działalność z obszaru turystyki, w szczególności tworzenie i promocja ponadlokalnych produktów turystycznych, gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie ponadlokalnej informacji turystycznej w ramach funkcjonującej przy Stowarzyszeniu Agencji Informacji Przygranicznej oraz współpraca z branżą turystyczną'. Zgodnie z zapisami 'Strategii Rozwoju Śląska Cieszyńskiego' oraz polsko-czeskiej strategii turystyki 'Interturism' Stowarzyszenie 'Olza' będzie aktywnym podmiotem kształtującym obszar turystyki w naszym regionie z uwzględnieniem współpracy polsko-czeskiej w Euroregionie Śląsk Cieszyński. Stowarzyszenie pozyskiwać będzie dla planowanych przedsięwzięć partnerów lokalnych, regionalnych, krajowych a także zagranicznych. Stowarzyszenie zakłada również finansowanie działań z dotacji pozabudżetowych, w tym z pomocy zagranicznej.
W swoich działaniach Stowarzyszenie pełnić będzie rolę partnera dla tworzonej Śląskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej jak również odpowiedniej instytucji po stronie czeskiej. Główne obszary aktywności Stowarzyszenia to: [1] koordynacja, aktualizacja i wdrażanie zapisów dokumentów planistycznych dla obszaru turystyki w naszym regionie (ze szczególnym uwzględnieniem polsko-czeskiego projektu Interturism); [2] rozwój polsko-czeskiego systemu informacyjnego Inforeg poprzez aktywizację działalności Agencji Informacji Przygranicznej, poszerzanie zawartości bazy informacyjnej, zwiększanie możliwości udostępniania informacji (m.in. system map oraz kiosków multimedialnych w regionie) oraz stworzenie systemu turystycznego oznakowania dróg i układów komunikacyjnych w regionie; [3] koordynacja, aktualizacja i wdrażanie planu promocji regionu, w tym aktywizacja działalności wydawniczej, marketingu elektronicznego (internet, multimedia) oraz marketingu targowo-wystawienniczego a także przygotowanie logo regionu; [4] tworzenie nowych produktów turystycznych o charakterze regionalnym (utrzymanie i uzupełnianie systemu szlaków rowerowych, 'Greenways', narciarskie szlaki biegowe, szlaki turystyki konnej itp.) oraz wspieranie tworzenia specyficznych produktów lokalnych; [5] tworzenie pakietów turystycznych o charakterze transgranicznym (polsko-czeskich, ewentualnie polsko-czesko-słowackich) oraz pakietów turystycznych o charakterze międzyregionalnym (np. z ościennymi regionami turystycznymi – Szczyrk, Bielsko-Biała, Żywiec).
W roku 2004 w szczególności będzie to:
- Prowadzenie i aktualizacja serwisu ‘Informacji turystycznej’ w ramach strony internetowej Stowarzyszenia ‘Olza’ oraz Euroregionu (www.olza.pl, www.euroregion.olza.pl);
- Gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie w wersji drukowanej i elektronicznej kalendarzy imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych;
- Przygotowanie serwisu internetowego poświęconego ‘Szlakom dziedzictwa przyrodniczo-kulturalnego Greenways’ oraz przebudowa serwisu internetowego polsko-czeskiego systemu Inforeg 2000 jako pierwszej fazy realizacji ponadlokalnego systemu informacji turystycznej ‘Infotour-EuregioTeschinensis’ zawierającego informację o atrakcjach i produktach turystycznych oraz branży turystycznej;
- Wydanie przewodnika turystycznego po Euroregionie Śląsk Cieszyński w ramach projektu ‘Szlaków dziedzictwa przyrodniczo-kulturalnego Greenways’ i inne publikacje promocyjne (m.in. w katalogu 'Beskidy. Sport. Region' czy mediach branżowych);
- Realizacja promocji targowo-wystawienniczej: [A] krajowe imprezy targowe: Międzynarodowe Targi Turystyki, Sprzętu Turystycznego, Żeglarskiego i Sportowego GLOB 2004 w Katowicach, Gdańskie Targi Turystyczne GTT 2004 w Gdańsku, Krajowe Targi Turystyki i Wypoczynku LATO 2004 w Warszawie oraz - dodatkowo: MTT TT ‘Warsaw’ w Warszawie i MTT ‘Tour Salon’ w Poznaniu (22-25.10.2004); [B] zagraniczne imprezy targowe: MTT REGIONTOUR 2004 w Brnie – Republika Czeska, MTT HOLIDAY WORLD w Pradze – Republika Czeska;
- Przygotowanie projektu technicznego systemu oznakowania turystycznego dróg na obszarze działania Stowarzyszenia;
- Przygotowanie koncepcji, wykonanie i promocja nowego produktu turystycznego – szlaku turystyki konnej Ochaby-Jasienica;
- Kontynuacja utrzymania istniejącej sieci szlaków rowerowych oraz szlaków ‘Greenways’, wykonanie i promocja nowego szlaku rowerowego nr 35S (na odcinku Chybie – Strumień – Skoczów – Brenna) oraz przygotowanie koncepcji odcinka szlaku Brenna (Karkoszczonka) – Szczyrk – Buczkowice – Łodygowice i przygotowanie organizacji szlaku na całej planowanej długości: Tychy – Goczłkowice – Chybie – Brenna – Szczyrk – Łodygowice;
- Realizacja działań zmierzających do utworzenia Lokalnej Organizacji Turystycznej.